-

Tips bij het stoppen met roken

Stoppen met roken is moeilijk, dat weten wij. Daarom vindt u hier adviezen die u helpen om te stoppen met roken.

Stoppen met roken, dat doet u niet in één-twee-drie.

Analyseer uw rookgewoonten.

Schrijf elke sigaret op die u normaal gezien op één dag rookt. Geef uzelf 2 tot 3 weken om te kijken wanneer en waarom u zin krijgt om te roken. Die analyse is een goede voorbereiding op uw rookstoppoging.

Maak een lijstje van de redenen waarom u wilt stoppen

Maak een lijstje van alle redenen die u ertoe aanzetten te stoppen. Vergeet daarbij niet de voordelen voor uw gezondheid te vermelden. Zo zal bijvoorbeeld uw smaak aanzienlijk verbeteren en verdwijnt uw ochtendhoest.

Leg een begindatum vast

Beslis op welke dag u zult stoppen en duid deze dag met een markeerstift aan in uw agenda. Vermijd speciale gelegenheden, want op zulke dagen is stoppen moeilijk. Als iemand uit uw omgeving tegelijk met u stopt, zult u het veel gemakkelijker hebben.

Maak het bekend

Vertel uw familie en vrienden dat u bent gestopt met roken. Vraag hen u te helpen door niet meer in uw bijzijn te roken, en u geen sigaret aan te bieden.

Bereid u voor

Gooi uw asbakken, pakjes sigaretten, lucifers en aanstekers weg. Dat kan u soms helpen wanneer u in de verleiding komt. Zorg ervoor dat u de eerste dagen iets hebt om de sigaret te vervangen. Als uw handen leeg lijken, neem dan een balpen of potlood vast.

Verander uw dagelijkse routine

Neem wat lichaamsbeweging

Beweeg meer. U zult zich meer ontspannen en fitter voelen, en het is goed voor de moraal. Neem de trap in plaats van de lift. Ga zwemmen of joggen tijdens uw middagpauze. Neem een fitnessabonnement.

Bereid u voor

Wees voorbereid op situaties waar u het roken het meest zult missen, bijvoorbeeld na het eten, of wanneer u telefoneert of een kopje koffie drinkt. Zorg ervoor dat u iets anders bij de hand heeft, zoals een glas jus d'orange of een nicotinevervanger.

Vermijd plaatsen waar veel wordt gerookt, zoals cafés.

Eet gezond

Wanneer een roker stopt met roken, komt hij gemiddeld 2 tot 3 kg bij. Gezond en evenwichtig eten is dus een aanrader. Probeer dit extra gewicht niet onmiddellijk weer kwijt te spelen, stoppen met roken is al moeilijk genoeg.

Denk aan uw doelstelling

Wanneer u een uitschuiver maakt en een sigaret rookt, betekent dat niet dat alles verloren is. Zie het als een kleine tegenslag en blijf verder proberen om te stoppen met roken.

Geniet van een leven zonder tabak. Denk positief, concentreer u op wat u hebt gewonnen, niet op wat u hebt verloren.

Vergeet niet dat u vroeger niet rookte en u de tabak ook niet miste, al is dat misschien lang geleden.

NICORETTE® is een geneesmiddel aangewezen bij het stoppen met roken, met als werkzaam bestanddeel nicotine. Lees voor gebruik de bijsluiter.NICORETTE® niet gebruiken wanneer u een ernstige hartaandoening heeft, recent een beroerte heeft gehad of (voor de kauwgom) een ontsteking in de mond, keel of slokdarm heeft. NICORETTE® menthol mint mondspray niet gebruiken indien u jonger bent dan 18 jaar of indien u nog nooit gerookt hebt. NICORETTE® niet gebruiken tijdens de borstvoeding. Raadpleeg uw arts voordat u NICORETTE® gebruikt tijdens de zwangerschap. KOAG nr.: 33-1011-1439.